Marketing je cielený na vaše deti

Deti sú terčom efektívne plánovaných mediálnych útokov. Obchodníci a predajcovia vynakladajú veľké sumy peňazí na prieskum, v ktorom zisťujú potreby a kritéria, podľa ktorých sa detský zákazník rozhoduje. Deti si pamätajú  reklamy aj pre dospelých a často opakujú jej heslá a slogany naspamäť.

Marketingové spoločnosti zamerané na deti umiestňujú reklamy takmer všade. Do televízie, rádia, na Internet, na obaly od potravín a od hračiek, na oblečenie. Umiestňujú svoje produkty do filmov či rozprávok. Vidíte v rozprávke plechovku coca-cola? Už viete, kto rozprávku sponzoroval… Medzi bežné techniky patria súťaže, zbieranie postavičiek, rozprávky, vyrábanie oblečenia s kreslenými postavičkami.

Marketing cielený na deti skutočne funguje

Dospelí ľudia majú dostatok životných skúseností a vedia posúdiť obsah a pravdivosť reklamy. Ako však pôsobia na deti? Deti predstavujú z pohľadu predajcov veľký ziskový potenciál. Deti totiž do veku 8 rokov, nie sú schopné pochopiť manipulačný zámer reklamy a nie sú schopné racionálne čeliť jej nástrahám.

Potraviny v reklamách sú zvyčajne nízkej nutričnej kvality

Reklamy negatívne vplývajú na zdravie detí. Dôvodom je minimálna nutričná hodnota produktov, ktoré reklamu potrebujú. Väčšina reklám sa týka sladkostí, sladených cereálií, sladených mliečnych výrobkov a podobne.

Marketing podrýva autoritu rodičov

Gallee_marketing je cieleny na vase deti

Pamätáte si na reklamu čokoládových tyčiniek kinder? Cieľom reklamy bolo presvedčiť deti, že čokoládové tyčinky sú zdravé na zuby. V reklame sa usmieval malý chlapček so snehovo bielymi zubami. Nechýbal ani na krabičke od čokolád. Chytrý ťah. Skúste teraz dieťaťu vysvetliť, že čokoláda nie je zdravá. Najmä keď vy ste sami tvrdili, že mlieko je dobré na zuby. A ešte z neho aj narastieme! A kinder tyčinky sú predsa samé mlieko.

V tomto prípade musí byť rodič rodený majster v presviedčaní, aby svoje dieťa presvedčil a ešte predišiel hysterickým záplavám plaču. V opačnom prípade to končí predvídateľne…

A na to vsádzajú reklamné agentúry. Sú majstrami v presviedčaní. Tým, že presvedčia vaše deti, podrývajú vašu autoritu. Už nie ste jediní, ktorí ich učia, čo majú jesť a  čo je zdravé.

Mnoho rodičov má slabé vedomosti z oblasti výživy a reklamy presvedčia aj ich. Napríklad také cereálie s pridanou vlákninou pre vaše deti. Na prvý pohľad to znie dobre, ale nikto vás neupozorní na to, že tieto cereálie obsahujú šálku cukru. Konzumácia potravín s umelo pridaným cukrom v konečnom dôsledku vašim deťom zničí zdravie.

Na záver skutočnosť, ktorú môžete naučiť aj svoje deti:

„Reklamu potrebujú len tie produkty, ktoré nikto nechce a nepotrebuje.“


Zdroje: Federal Trade Commission: A Review of Food Marketing to Children and Adolescents (2012)CSPI: Food Marketing to Children (2015) Prevention Institute: The facts on junk food marketing and kids (2015) main picture: feel the silence